Wanneer je eenmaal een bedrijfswebsite hebt, ben je niet klaar. Net zoals een fysieke locatie, zoals een winkel, moet je je website wel bijhouden. Dat geldt voor de technische kant en voor de inhoud. Wat kun je zelf doen en wat wil je liever uitbesteden?

WordPress website onderhoud

WordPress is een content management systeem dat regelmatig met updates komt. Twee keer per jaar is dat een grote update met leuke nieuwigheden, en tussendoor zijn er vaak beveiligingsupdates. Vooral de beveiliging van WordPress en de plugins is voor de veiligheid van je website belangrijk.

Een update doen is vaak niet zo heel ingewikkeld. Het komt echter wel voor dat een update van een plugin, en soms van WordPress zelf, je hele website in de soep laat lopen. Of dat een oudere plugin ineens niet meer werkt in de nieuwere versie van WP. Om dat zelf uit te zoeken is soms lastig als je de kennis niet hebt. Een web developer of webmaster kan met hun kennis dan ondersteuning bieden.

Content onderhoud: blijf bij met je inhoud

Naast de nodige updates om je website te laten functioneren, is vooral het bijhouden van de inhoud van je website belangrijk. Zijn je diensten en producten nog relevant? Zijn er wijzigingen die voor je (nieuwe) klanten belangrijk zijn? Daarnaast is het toevoegen van nieuwe inhoud ook goed voor je SEO (search engine optimization). Zoekmachines houden van nieuw materiaal.

Ook het plaatsen van nieuwe foto’s – van producten bijvoorbeeld – is noodzakelijk. Of denk eens aan een videofilmpje van een evenement van je bedrijf. Als je eenmaal weet hoe je zelf je website kunt bijwerken is het misschien niet eens zo tijdrovend. Maar een professional kan vaak sneller werken aan het bijwerken van je bedrijfswebsite. Dan is het soms een goede kostenbesparing om iemand in te huren, zodat je zelf je tijd aan je eigen werk kan besteden.

Tijd en kennis: keuze bij website-onderhoud

Hoe je het ook bekijkt, website-onderhoud kost iets. Of je bent zelf tijd kwijt, die je niet kunt besteden aan je eigen bedrijf en je eigen klanten. Of je huurt iemand in die in een kortere tijd het werk doet waarin zij gespecialiseerd zijn. Wat voor jou en je bedrijf de juiste keuze is, hangt dus ook af van jouw eigen tijd en kennis.

Je kunt met je webdesigner of webdeveloper een SLA afsluiten. Een service level agreement waarin beschreven staat wat er aan onderhoud gedaan wordt en tegen welk tarief. Vaak is dit in de vorm van een abonnement waarbij je voor een jaar een aantal uur inkoopt. Je bent dan verzekerd van onderhoud tegen een prijs die je van te voren hebt afgesproken. Voor jou als ondernemer zekerheid over de kosten en het onderhoud. Je kunt je dan met de kerntaken van jouw bedrijf gaan bezighouden.

Biedt Websites Done Right een SLA?

Een abbonement is niet de kern van de diensten van Websites Done Right. En zeker niet voor websites die we niet zelf hebben afgeleverd. Voor klanten die naast het design en het bouwen van de website ook een deel van het onderhoud willen laten doen, is er wel de mogelijkheid om een SLA van minimaal een jaar af te sluiten.

Afhankelijk van de wensen sluiten we dan een maatwerk SLA af, waarbij een gedeelte van de taken binnen het abonnement vallen. Daarnaast kunnen we dan taken aanbieden tegen het normale uurtarief. Mijn kennis en netwerk staan dan tot je beschikking. Een goede oplossing als websites bouwen en onderhouden niet je hobby is.